בחירת סוס טיולים. "מבחן התחת"

בחירת סוס טיולים " מבחן התחת ".
  Gaited horse"פסען "    " סוס טיולים בהזמנה". מקבץ המלצות לבחירת סוס.
גם אם כתוב בלשון זכר מתייחס לנקבה.

 

 

 

 

בחירת סוס טיולים    

כמו בני אדם ,כך גם החיות.לכל אחד אופי ונתונים משלו.
לזכות בסוס "מושלם" או כמעט מושלם,   זו זכייה של ממש.

ידוע וברור כי אין מושלם,ובכל זאת ראוי שידע מי המעוניין לצרף לחייו סוס, מהם קריטריונים,  המלצות ומאפיינים לסוס מושלם או ששואף בתכונותיו התנהגותו ותנועתו לכך.

ראשית, ראוי לבדוק סוס בדיקת וטרינר מוסמכת. בדיקת קניה ממש ולהימנע מלהיסמך על מראה צבע ויחוס.
אחר, יש לברר מהן הציפיות שלנו. וכמה פעמים יצא זה מתאו .

בחר בהתאמה סוס בהתאם לגובה שלך.  אין טעם לרכוש סוס שדרוש לך סולם או כיסא לעלות עליו.
ישנם זנים \"חמים\" שאינם מתאימים לתא קטן ונדרשת להם חצר או גדרה לחילוץ עצמות ולהפגת מתח. כך שמקום מושבו של הסוס בהתאמה גם הוא חשוב בבחירה.

רצוי לרכוש סוס שעבר אילוף מקצועי ומושרש, מרים ארבע רגלים כשמתבקש, לא זז במקומו, לא לצדדים לא לאחור או קדימה, ואף לא מהנהן בראשו כמתפלל תפילה, זאת כדי למנוע סיכון מכל מי שעומד לידו.  סוס קשור פאסיבי הוא כזה שבדרך כלל לא יבעט בעוברים מאחריו, למרות שללא כל קשר אין לעבור מאחרי סוס בצמוד.
סוס מנוסה ו\"קל\" עולה לקרון בנקל. ולא עושה \"סיפור\".

בדרך כלל סוס שלוקח זמן להעלות אותו לקרון הוא או סוס צעיר או חששן או שלא עלה מעולם, ובמקרה החמור יותר, סוס שיש לו דעה משל עצמו.  לסוס כזה נדרשת עבודת אילוף או השלמה.
בקנותך סוס,  נסה בעצמך לשים לו מתג וראשיה. ראוי שיסכים לכך מיד.
אם הוא "קל" הרווחת ועבור הלאה,אם ממאן לפתוח פיו, כמה סיבות, לא יוצא הרבה מתאו,  ז"א לא מנוסה, או חווה חווית שחרור קשה משחרור ראשיה. כמו נתפסה בפיו ומשך לפני שהורדה.
נהג אתה בעדינות בהורדתה.

בדוק אם לפני ותוך כדי עליה עליו הוא לא זז. סוס בוגר שזז במעמד עליה, יקשה לעקור הרגל זה ממנו. סוס ממושמע לא יתחיל הליכה אלא אם תבקש זאת ממנו.

בדוק מה מידת"תכונת העדר" שלו, האם ניתן לרכב עליו בכל מיקום בקבוצת המטיילים. לפנים מאחור או בתוך. סוס זו חיה נטרפת המעדיפה להתלהק. סוס המסוגל להיות לבדו כשרוכב עליו, ממתין בסבלנות להוראות הרוכב, אינו בועט, מסתובב או נעמד על אחוריו, תכונה חשובה. (כמובן לאחר אילוף).
 

בדוק שהסוס מאופיין במזג נוח ואינו מוריד אוזניו נוכח סוסים בקרבתו, התנהגות כזו מזמינה אגרסיביות מצד סוסים אחרים ומסכנת גם את הרוכב עצמו במקרים של בעיטה מצד סוס מאוים.

הקפד לוודא שהסוס שומר על מקצב בו הוא מונחה על ידך ורק על ידך ואינו מחליף אותו על דעתו, או לפי מקצב של אחרים בסביבתו, כך שתוכל לשחרר רצועות מושכה ולהימנע מ "עבודה" במקום בילוי והנאה בזמן הרכיבה.
בדוק שבמעברים צרים הוא עוצר בדיוק במרכז, ממתין לאישורך לחצות, ואינו ממשיך בריצה מסכנת.

צא איתו לבד וראה שאינו מפחד מעצמים כהים טרקטורים אופנועים מרעישים ואו כל עצם מרשרש ונע בקרבתו. תנועה לא נשלטת של סוס פחדן מסכנת רוכב לא מיומן, יש להבדיל מסוס ש \"קופא\" כשמפחד או נבהל וגם כאן יש להפריד, האם בתנועה מהירה ועצירה פתאומית. או סטייה תזזיתית מכיוון התנועה.

סוס שנכנס לים ואינו מפחד מקצף הגלים יהא סוס מאומן ובוגר בכל האמור לתגובות מפתיעות תוך כדי תנועתו בסביבה לא מוכרת.
 

ראה שאינו מנשנש וחוטף עשב וירק תוך כדי תנועה אלא רק כאשר תרשה זאת בעצירה מוחלטת.

אל אף הבדיקה הווטרינרית הבחן אם אין לסוס מגבלות תנועה, בדוק אם תנועתו ימינה ותנועתו שמאלה זהה. בדוק גמישות, בדוק מהו המעגל הכי קטן שהוא מסוגל לעשות על פי נתוניו הפיזיים.
בדוק האם הוא "קל" בהוראת הליכה לאחור גם ברכיבה וגם כשירדת ממנו ואתה מבקש שילך אחורנית.
 

כמו כלבים, גם סוסים מאופיינים בדרגות מזג, בחר לך לפי העדפתך, ורצוי סוס בעל מזג נוח. כזה שכשירדת ממנו תוכל להשאירו ללא קשירה וימתין להוראותיך מבלי שידהר לבד עם אוכף לאורווה וישאיר אותך פעור פה ונזקק לשירותי הסעה.

הבחן כיצד אוכל הסוס.סוס רעבתן הבולס מזון במהירות,סביר שיהיו לא בעיות .

אכילה מהירה היא מקור לגזים ולמקבצי מזון בקיבה.יש סוסים שלא מחסירים פירור ממנת התערובת המוגשת להם, ויש כאלה שחצי ממנה על הארץ וזה בזבוז ממשי. אלא אם כן, יש לך תרנגולות לביצי חופש, שאותן אתה ממילא לא מאכיל.
 

אם בכוונתך לרכוש סוס טיולים   "פסען" אין כמו "מבחן התחת" שב על האוכף, שים כובע רכב שוליים..ואם מרחוק אינך נראה כמחזיק מפתחות מקפץ על מראה שבאוטו. וטוב לך וכיף? סימן שתצא לטיול, תהנה. תחזור ..ולא תתעייף.
בהצלחה. 

 

את המושג "מבחן התחת" המציא גיל אלישע  איש סוסים  רוכב ואוהב סוסים  ותיק. וזכות היוצרים למושג זה היא שלו.